header-photo

Membaca...

Siapa yang biasa ke rumah kami pasti terkejut melihat buku-buku dan majalah menghiasi hampir segenap ruang rumah...malah dalam tandas pun terkadang ada majalah dan buku!

Saya tidak tahu berapa banyak buku yang telah saya baca, tetapi sehingga kini sudah menjadi rutin - harus membaca bila sedang santai, sebelum tidur dan semasa dalam tandas rumah...hehe.

Terima kasih kepada bapak yang menerap minat membaca dan mengajar agar tidak "lokek" berbelanja membeli buku.

2 reaksi:

Marini Kamal said...

saya pernah belajar di luar negara. saya mula menjadi ulat pada rencana pun dari sana sebab di sini budaya ulat rencana tak aktif.

sebab terlalu asyik lihat org kepit buku atau majalah ke sana sini, sampai santai tengah panas terik pun kepit buku, pergi kedai buku pun baca semua chapter smp habis (tak ada mata yang sinis memandang), maka saya pun telah menjadi ulat buku!!!

nikmat bila membaca :)

sambakar said...

Pada tahun-tahun kecil saya semasa tinggal bersama keluarga besar Mak Ngah, terdapat rak besar yang menempatkan buku-buku teks anak-anak beliau. Sekecil itu saya menghabiskan masa bermain, membuka dan melihat gambar dari buku-buku ini. Rupa-rupanya pengalaman bermain dengan buku-buku menyebabkan saya tertarik memiliki buku-buku tanpa dapat membacanya kesemuanya walaupun kerap dan banyak membeli buku-buku. Masa belum mengizinkan saya membaca kesemua buku-buku saya, tetapi terdapat buku-buku yang saya ulang membacanya sehingga 3-4 kali membacanya tanpa rasa jemu. Bercerita tentang buku-buku yang hebat dari penulis yang hebat kepada anak-anak menjadi peransang kepada mereka mendesak saya membeli buku-buku, tentunya bukan murah harganya dari penulis yang hebat. Akan saya belikan satu persatu buat mereka.