header-photo

Ramadan ini...

Ramadan yang berlabuh membawa pelbagai makna dan pengajaran. "Perangai" manusia terserlah dan itulah yang sebenar-benarnya "kita" kerana ia tanpa campur tangan luar. Ambil saja peristiwa-peristiwa yang berlaku seharian. Manusia berlaga sesamanya. Masing-masing fikir apa yang mereka rasa. Rasa ini seperti biasa bersandarkan dialah yang lebih benar. Dialah yang lebih berkuasa. Dialah yang lebih berhak. Tidak dialah yang salah, dialah yang tiada kuasa atau dialah tidak berhak.

Ramadan kali ini, saya (seperti biasa) tidak terlepas dari pencarian makna dan pengajaran kehidupan. Ini kerap berlaku semasa Ramadan. Mungkin ini hanya perasaan, tetapi perasaan ini benar dan apa yang saya lalui benar sangat "menekan" jiwa. Sekeliling seakan mengembang dan ini menekan saya yang ditengahnya. Inilah yang saya rasa. Saya mahukan pemahaman dan kelonggaran, tetapi ini agak mustahil (agaknya) kerana sememangnya beginilah senario yang tersedia untuk saya. Saya diperlukan berfikir secara sendirian (tanpa gangguan si pengkhianat yang dipenjara) dan apa saja yang saya lakukan, ini adalah atas saya 100%. Tiada alasan lain. jadinya saya terima. Saya tidak harapkan pemahaman pihak lain akan keadaan saya. Mana mungkin mereka tahu 100%. Penghijrahan kehidupan bukan sesuatu yang mudah. Untuk membiasakan diri dengan suasana baru dengan pelbagai tanggungjawab yang bertambah satu cabaran. Untuk "survival" saya perlu berdoa dan berusaha. Saya yakin apa yang tersedia buat saya adalah yang terbaik buat saya. Jadinya saya perlu pendam apa saja yang menekan, berusaha lebih keras kerana doa-doa telah saya lafazkan dilafazkan. Dan melihat semua ini dengan hati yang tenang, saya sedar juga, dugaan-dugaan ini satu yang berhikmah - untuk kebaikan saya juga.

Jadinya Ramadan ini, seperti Ramadan-ramadan yang lalu, pengajaran saya tentang kehidupan ini berlanjutan. Cerminan diri penting bagi saya. Jadi maafkan saya jika saya salah. Syukur Allah menyayangi saya. Alhamdullillah. Ini benar rasa saya.

0 reaksi: