header-photo

Bukit Gantang

Sedang duduk santai menonton F1, fikiran saya melayang dan mencecah-cecah masa-masa yang silam.

Saya teringat kali pertama memandu ke Kangar. Jalan itu seakan tiada penghujungnya! Rasanya terlalu lama dan berkali terpaksa berhenti merehatkan otot-otot yang kelesuan. Dan kerana itu, masa perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kangar mengambil masa lebih kurang 7 hingga 8 jam.

Fikiran saya terlayang pula pada perjalanan yang baru saya tempuhi tadi. Lebuhraya agak sibuk. Mungkin kerana esoknya sekolah bermula dan seperti biasa semua mahu kembali ke destinasi masing-masing. Bertolak dari Kangar jam 11.55 pagi. Berhenti rehat 30 minit di Bukit Gantang ("Pit-Stop" pilihan) dan tiba di Kuala Lumpur 4.30 petang.

Empat jam tigapuluh lima minit! Itu bukan satu rekod kerana waktu tsunami melanda, saya pernah memandu dari Kuala Lumpur ke Kangar dalam masa empat jam (dengan mengekori "outrider" polis dari Rawang hingga Juru). Namun, kali ini lain sikit. Dengan lebuhraya agak sesak dan cuaca yang kerap bertukar, perjalanan kali ini sebenarnya mengambil masa empat jam lima minit selepas ditolak masa berhenti rehat.

Saya tergeleng. Lebih 550km... Saya juga tahu ada seorang rakan yang mengambil masa tiga setengah jam untuk perjalanan yang sama. Saya tergeleng lagi...

Saya terbayang, dalam kelajuan 160km tiba-tiba tayar depan meletup...

Saya terbayang isteri di sebelah, saya tergeleng tidak mampu memikirkan tentangnya.

Saya terfikir tentang anak...

Ingatan mencecah pada ibu, bapa...keluarga...dan saya perlu mengekang diri...

Saya tahu ajal datang dalam pelbagai bentuk dan cara, tapi kemalangan dan penyakit (yang berkait dengan nikotin dan tar) adalah bentuk dan cara yang mahu saya elakkan.

Saya perlu mengekang diri dari perkara-perkara bodoh seperti ini...saya perlu mengekang...

*Bila sudah menjadi kebiasaan, kita bisa saja "take things for granted".

**Maaf, saya tiada ide tajuk...

0 reaksi: