header-photo

Rasa seperti semalam...

Semalam, seorang sahabat telah pergi. Lahir ke dunia yang sempit ini, memasuki alam luas. Janjinya ditepati dan aku tak mampu mengelak dari memikirkan tentangnya...

Apabila Hani Mohsen pergi secara mengejut, aku seakan terkejut. Aku tergamam. Fikiranku bercelaru. Hatiku berkecamuk. Walaupun aku tidak begitu mengenalinya, kecuali terserempak dua tiga kali di majlis-majlis, tetapi impaknya agak mendalam. Kali terakhir bertemu semasa dia menjadi "MC" majlis pelancaran buku terbaru Pak Samad di Arkib Negara tahun lalu. Kami bersalaman, senyum dan itu saja. Sehingga aku mencatatkan apa yang terkisar dalam diri ini , aku masih tercari-cari saat itu - cuba menggambarkan dengan jelas saat-saat pertemuan itu, namun tidak banyak yang dapat aku bayangkan walaupun entah mengapa, dia begitu dominan dalam kepalaku kini.

Aku juga masih ingat, keadaan anaknya semasa di hospital..aku terbayang akan Firdaus...entah mengapa juga...

Dan, semalam, aku ditarik masuk dalam ingatan beberapa tahun yang lalu di Mid-Valley, semasa aku berjumpa dengan sdr. Mohd Yusof dan keluarganya sambil aku menyampaikan beberapa buku sebagai hadiah...

Pakcikku, Dr. Ismail pun hadir...ibu mertua bapaku ada kini...nenek isteriku...anak sahabat karibku...Datuk Rashid...Datuk Said...satu per satu muncul...dan aku mengingati mereka-mereka yang telah berhijrah ini...

Apa maksudnya semua ini? Aku tidak tahu...tapi, yang pasti suatu hari nanti, bila sampai masanya, janjinya, kita semua akan pergi, berhijrah, ke satu alam yang telah dijanjikan...aku takut, bukan kerana apa yang ada di depan itu, tetapi akan apa yang akan dikumpulkan di belakang ini...cukupkah?

Al-Fatihah buat sdrku Mohd Yusof dan mereka yang kini hadir satu persatu dalam ingatanku. Semoga mereka berada dikalangan mereka yang beruntung...amin.

0 reaksi: