header-photo

Dari Salina & Ilham...

Harga kedua-dua buku ini:
RM30 Semenanjung Malaysia
RM35 Sabah/Sarawak
(Harga termasuk pos)
Setiap naskhah ditandatangani oleh Pak Samad
E-mel: helmysamad@gmail.com
untuk dapatkannya!
Dari Salina Ke Langit Petang
Esei / Autobiografi - 112 halaman - Kulit Lembut
Buku Dari Abad Lalu....

Dari Salina ke Langit Petang adalah satu-satunya buku saya yang tidak diulangcetak selama dua dekad. Sebagai sebuah autobiografi seni ia menekuni jalan awal saya ke dunia kesusasteraan sejak dekad lima puluhan abad lalu. Hampir tidak ada yang disembunyikan di sini sehingga jika seseorang rajin dan tekun menelitinya, ia akan sekali lalu dapat menyerapi dunia seorang sasterawan yang seniman dengan segala rahsia kehidupan dan seninya.

Dalam buku ini secara tekun saya cuba menjejaki kembali tapak-tapak awal saya meredahi ? dan kemudiannya melestarikan ? dunia kehidupan dan seni. Sejak awal seorang ibu menyuapkan nasi ke mulut anaknya dengan iringan kisah Batu Belah Batu Bertangkup membawa kemudiannya kepada anak itu sendiri mencari dan memilih pula bahan-bahan bacaannya, segalanya dirakamkan semesra mungkin dalam Dari Salina ke Langit Petang.

Banyak rahsia asas saya sebagai penulis tertumpah secara bersahaja dalam buku cornel ini. Apa yang memancing saya untuk masuk ke dunia sastera; siapa yang mempengaruhi ghairah seni saya; buku-buku apa yang mematangkan saya secara bertingkat; apa yang dapat saya timba daripada samudera seni dalam dan luar negara ? semua ini terhimpun secara santun dalam buku yang sangat sederhana ini.

Tidak ada satu pun yang dirobah ? maksudnya, kandungan buku ini terhidang seperti seasal abad lalu ia ditulis. Sengaja saya lakukan ini untuk mengekalkan segala jalur fikir, lebih-lebih lagi ragam langgam bahasa, sasterawan abad lalu. Kerana pengekalan semangat itu jugalah maka akan tersualah kita beberapa kesilapan fakta kecil (antaranya, masih diperkekal nama Zuraidah dan Yazid dalam manuskrip awal Langit Petang, padahal Zuraidah telah bertukar menjadi Zakiah, sementara Yazid pula telah mengambil nama Hafiz).

Yang penting rasanya ialah jelas sekali Dari Salina ke Langit Petang terisi dengan sebanyak pengalaman dan pengetahuan penting bagi para pembaca, khususnya bagi para penulis.

Selama dua puluh tahun buku ini terbengkalai secara "sia-sia". Kini ia mendapat nafasnya kembali. Dan memang pun saya berharap buku yang tertulis dalam abad lalu ini akan lebih bererti kepada pembaca dan penulis abad ini.

A.SAMAD SAID

Ilham Di Tepi Tasik
Koleksi Esei - 166 halaman - Kulit Lembut

Buku Ilham Di Tepi Tasik ini adalah koleksi esei terpilih A. Samad Said selepas Tangan Yang Simpatik, Tema Dan Tugas Sastera Melayu Moden (bersama Usman Awang) dan Antara Bulan Dan Wira.

Berbeza daripada antologi-antologi sebelumnya, Ilham Di Tepi Tasik ditangani dengan cermat, menghimpunkan esei-esei indah, bernas dan berisi.


Kali ini A. Samad Said tekun menyoroti aneka ragam dan sudut seni yang menyerlahkan keindahan dan misteri kehidupan seniman; menyerlahkan wajah dan hati sasterawan-sasterawan terpenting Cina dan Arab; mengamati sumbangan penulis-penulis penting tanah air, di samping menampilkan kisah-kisah tamsilan yang memujuk dan mengilhamkan.