header-photo

Bacalah...

Saya sering mengeluh bila mengalami kesusahan atau tertimpa sesuatu yang buruk. Saya juga mengaku sering saja tersenyum dan rasa riang dan terkadang megah apabila mengalami sesuatu yang indah atau tertimpa sesuatu yang baik.

Ini yang sedang mahu saya elakkan. Apa yang sering saya lakukan dalam kedua-dua situasi ini menggambarkan betapa saya ini jahil. Ini bukan sengaja. Ini spontan. Jarang sekali saya ucap syukur atau mengingatiNya, walaupun sering terdetik dalam hati rasa saya itu menyalahi.

Saya sedang membaca tadi waktu menanti seseorang. Ini terjemahan dan ini menyedarkan...

Wahai orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar. - Al-Baqarah ayat 153.

Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar. - Al-Baqarah ayat 155.

(Iaitu) orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un". - Al-Baqarah ayat 156.

Ini sekadar ingatan buat saya...





0 reaksi: