header-photo

Langkah Lestari...

Saya sokong Himpunan Hijau kerana mahukan kesejahteraan dalam kehidupan.

Saya tahu apa yang terjadi di Bukit Merah dan saya juga tahu bahawa banyak peralatan yang kita gunakan kini dihasilkan oleh kilang-kilang seperti yang terbina di Gebeng. Jadinya sebab itu ia selamat, kita patut sokong dan terima kasih? Saya terfikir, bolehkah peralatan-peralatan yang menggunakan bahan-bahan proses ini akan menjadi lebih murah untuk rakyat sekiranya ia diproses di sini? 12 tahun pelepasan cukai dari RM8 billion pendapatan yang dianggarkan setiap tahun. 350 pekerja. Lokasinya yang berhampiran penempatan penduduk. Ada pemindahan teknologi? Anda kiralah sendiri, apa yang menguntungkan dari segi material? Apa yang kita dapat? Yang saya dengar dengan kilang proses nadir bumi ini,  monopoli negara China akan terlerai. Saya juga terfikir, ini sebenarnya lebih menarik...jika ia sangat selamat, mengapa tidak dibina saja di negaranya? Bahan mentah yang di keluarkan di Mount Weld tidak perlu menggembara 5,000km untuk di proses di sini. Penggembaraan sebegitu jauh perlu bahan api. Berapa banyak bahan api yang dibakar? Bukan itu menambah kos? Dan yang terhebat sekali, kerajaan Australia dilaporkan tidak akan menerima bahan buangan beradioaktif ini. Jadi apa? Buang di mana? Mana pelan pembuangannya?

Kilang ini selamat kata mereka jika dikawal selia dengan baik. Selamat dan jika. Lihat jika. Ada jika. Jika tidak? Bagaimana? Kita ini "superhuman" sangatkah? Bagaimana jika ada "human error"? Bagaimana jika ada bencana alam? Kita lihat apa terjadi dengan Jepun. Kita juga tahu Chrischurch di New Zealand dilanda gempa bumi yang terhasil dari "new fault line". Sesuatu yang baru bukan? Sesuatu yang dulunya kita tidak tahu sehingga ia berlaku - "new fault line". Juga lihat mengapa Akzonobel (pembekal resin) menarik dari.

Dan akhir sekali, salahkah dan "lekeh" sangatkah diri saya ini kerana risau akan kesejahteraan kehidupan ini?  Salahkah saya menyokong Himpunan Hijau ini atas rasa-rasa saya ini? Salahkah saya risau tentang hal alam sekitar ini? Bukankah kita ini dipertanggungjawabkan untuk memelihara bumi?

Juga baca http://motherjones.com/environment/2012/02/rare-earths-lynas-malaysia

1 reaksi:

-gedek! said...

Jelas....!

(malangnya kita di chop membangkang setiap kali pendapat kita tidak selari dengan keputusan kerajaan... walhal ini adalah isu cintakan negara)