header-photo

Stress...

Kita dilahirkan tanpa ada apa-apa kecuali ikatan keluarga dan janji. Dari segi material memang tidak ada. Itulah yang saya rumuskan.

Dalam kehidupan, selain membina dan mengumpul perkara-perkara yang kita tidak nampak (contoh: dosa, pahala, silatulrahim), kita juga bina dan kumpul benda yang fizikal - harta dan wang.

Kita manusia biasa dan kerana itu kita paling takut hilang benda-benda fizikal ini. Ramai percaya, wang dan harta sandaran terbaik pada kuasa dan pengaruh. Ini terbukti dengan kehilangan kawan ataupun fitnah-fitnah yang lahir jika seseorang itu "jatuh".

Itulah keduniaan.

Saya semakin kerap kehilangan material-material sebegini. Mulanya saya memang stress. Hilang BB stress. Hilang komputer stress. Hilang jam stress. Hilang wang stress. Hilang kereta stress...semua stress. Bila stress, semua "tak jalan"...bayangkan betapa lemahnya saya. Hanya kehilangan sebegini saya sudah lumpuh?

Allah itu hebat. Dia Maha Penyayang. Dan saya rasa beruntung kerana dalam pada saya stress atas sebab-sebab begini, saya mampu berfikir. Dia lahirkan logik dalam pemikiran saya. Saya beruntung. Kehilangan material yang tercipta oleh manusia mana mungkin sama atas kehilangan seperti silatulrahim? Erti lain, putus hubungan antara ibu, bapa, isteri, suami, anak, sahabat dan kenalan mana boleh disamakan dengan kehilangan material? Pernah terfikir putus hubungan kepada nabi dan rasulnya? Agama? Dan Allah? Nauzubillah...

Apa yang ingin saya katakan adalah, sabarlah jika anda jatuh. Itu sudah termaktub. Siapalah kita hendak menyoal atas kemahuanNya? Dia lebih mengetahui. Ada hikmahnya. Yang penting kita ingat hal-hal yang tidak kita nampak, seperti iman. Teruskan usaha dan jalani kehidupan anda. Jangan putus asa.

Jadi kini saya sangat stress kerana saya begitu jahil.

0 reaksi: