header-photo

Perlumbaan Drag...

Banyak yang telah diperkatakan tentang kemalangan yang berlaku pada tengah malam perlumbaan "drag" di Putrajaya. Semestinya setiap yang berlaku itu ada sebab dan hikmahnya. Saya lebih berasa bahawa dalam keghairahan kita lalai. Itu berulang berlaku. Baik kejadian kecil hingga ke trajedi pelbagai skala. Kita pun tidak terlepas darinya. Saya ingat bagaimana saya memandu dan terpaksa brek cemas hingga anak melantun langgar cermin depan kereta hingga retak. Saya lalai seketika. Penumpuan saya hilang sedetik, saya sedar. Saya tidak boleh bayangkan jika cermin itu cermin biasa atau satu lapisan sahaja. Tentu sekali dia akan tercampak terus keluar jalan. Saya juga tahu betapa memakai tali pinggang keledar perlu. Kita hanya manusia yang lemah dan tidak terlepas dari kelalaian. Ia cuma ambil sedetik kelalaian. untuk sesuatu berlaku. Ini semua kejadian tamsilan yang perlu kita teliti jika sesuatu berlaku.

Mari kita fikirkan yang baik-baik sahaja dan doakan kesejahteraan untuk mereka yang terlibat kerana itulah yang kita sangat-sangat perlu jika sesuatu musibah berlaku ke atas diri kita sendiri.

0 reaksi: