header-photo

Aku yang terseliuh...

Hampir 2 hari saya tidak dapat akses internet. Pada mulanya saya ingat modem atau router rosak, tetapi keresahan yang melanda memesongkan perasaan lantas saya mula menyalahkan syarikat telekom. Namun, ia bukanlah sesuatu yang buruk. Saya mula "kerjakan" beberapa karya saya yang ada sudah hampir 5 tahun tidak siap, sambung baca CSRO (ya Nisah, tersekat baca kerana tumpuan saya teralih - bulan Ramadhan...maaf ya!), lepaskan geram di StarCraft (ya, saya kalau tertekan terkadang melepaskan tekanan dengan bermain permainan komputer atas ps2...) dan menyelak fail-fail yang ada...terjumpalah gambar di atas ini...Pak Samad semasa di sekolah! Selepas reda sambutan Aidilfitri, saya bertekad hendak menemuramah Pak Samad. Saya ingin tahu tentang hidupnya. Saya ingin menulis tentang diri dan zamannya itu kerana saya yakin tidak ramai yang faham dan mengerti tentang perbezaan kehidupan zaman lalu dan kini...

Dan puasa saya entah ke mana kerana apa yang saya andaikan itu hanya andaian...bil sudah lebih 2 bulan tidak dibayar dan syarikat telekom kini sudah efisien. Mudah bukan menyalahkan yang lain selain diri kita sendiri? 'Zassss' termasuk lubang yang digali sendiri!

Beberapa subjek menarik dibaca di alam maya selepas dua hari di alam nyata:

- Perbankkan secara internet...
- Orhan Pamuk - Nobel Prize
- Kiran Desai - Man Booker Prize
- Pautan Faisal - Abang Helmy Samad? Ah, panjang sangat tu Faisal! 'Helmy' cukuplah. Dunia penulisan & alam maya ini Faisal "Abang", bukan saya.
- Berhenti berandaian...


Oh ya, bagaimana kalau menjadi lilin yang sesekali apabila suasana muram mencucuh bunga api? (Teringat "berdating" dengan isteri saya di puncak lebuhraya Duta - sebelum tol - dan melihat bunga api tahun baru...indahnya, tapi sebentar saja...)

Dan cuba cari Pak Samad yang mana satu?

7 reaksi:

Anonymous said...

baris kedua;nombor empat dari kanan. betul tak?

sinaganaga said...

Dude,
Aku pernah tanya Pak Samad; kenapa tidak tulis memoir seperti yang lain-lain?

Kau tahu apa jawab dia? Ha ha.

Helmy said...

Errr...banyak rahsia yang bisa melukakan hati kawan-kawan...dia saja yang betul?

Anonymous said...

Ya saya pon pikir empat dari kanan baris dua

min said...

disingapore ke tu?

emila said...

no 2 dari kanan baris pertama? sorry kalau salah...tapi feature dahi dan cara duduk agak similar...

Faisal Tehrani said...

salam bang,
Emm..gambar ni 'mahal harganya', seeloknya tak diletak di sini!