header-photo

Strategi apa ini?

Saya diberitahu seorang rakan, saya gila kerana meletakkan harga RM40.00 senaskhah untuk tiga buah judul Edisi Seni Warisan Melaka untuk tahun 2007. Ini kerana;

1. Kos cetak "DSKLP" hampir RM10
2. Kos cetak "Cinta Fansuri" hampir RM12
3. Kos cetak "Keledang" hampir RM14

Ini tidak termasuk kos bayaran pereka bentuk, royalti penulis dan kos-kos lain.

Ketiga-tiga buku ini (dan 3 buku edisi SWM 2006) menggunakan kertas yang istimewa yang harus ditempah 2-3 minggu sebelum boleh cetak - itupun kalau ada stok!

Untuk mendapat harga jualan, formula paling cepat dan selamat adalah kos x 4.

Tapi, tidak mengapa. Kos buku-buku edisi SWM didanai oleh PERZIM. Dan hanya 500 naskhah - setiap judul - dijual di pasaran terbuka. Antara 500-1,000 naskhah lagi diedarkan secara percuma/derma ke sekolah-sekolah yang dipilih setiap tahun melalui pusat sumber negeri, institusi-institusi, individu-individu tertentu dan lain-lain program - termasuk 300 naskhah setiap judul yang diberi kepada PERZIM.

Ini penjelasan bagi yang meragui. Harga buku-buku bawah edisi SWM yang dicetak pertama kali sebenarnya disubsidi. Jika diulang cetak dengan jenis kertas yang sama, tidak mungkin akan dijual dengan harga RM40...kecuali dengan jumlah yang banyak...berapa banyak? Anda beritahulah saya ;)

Ya, mungkin saya gila, tapi saya yakin senario sastera negara tidak akan berubah sekelip mata. Saya hanya cuba menanam benih...

0 reaksi: