header-photo

Mantan SN...?

Saya duduk makan malam bersamanya beberapa hari yang lalu. Kami berbual. Saya tahu dia sedih.
Semalam dia isytihar, "Saya mantan Sasterawan Negara..."
Saya akan hubungi Amy dan "buang" gelaran itu dari buku-buku Pak Samad untuk tahun 2008 ini...nasib belum cetak...hehehehe

Reaksi Pak Samad klik:

http://www.youtube.com/watch?v=swo10LvU4ps
http://studioinspirasi.madani-media.com/

8 reaksi:

Zamri Mohamad said...

Saya turut berduka cita, video pengumuman itu ada dalam blog :(

Malaysia, orang Malaysia, Malaysia. Hmmm

Jie said...

Perasaan lebih dalam rasanya dari perkataan..

Anonymous said...

Salam,

Oh, sangat (1000x) terluka mendengar luahan itu :`(

Wassalam...

Anonymous said...

Saya harap 'protes' Pak Samad ini akan memberi kesan penjernihan kepada kemelut dunia sastera Malaysia masakini. Yang makin berkabut.

Pak Samad, teruskan perjuangan!

Anonymous said...

Salam, Saudara.
Pak Samad memang antara idola saya. Dialah Sasterawan Negara. Dialah Sasterawan Rakyat. Walau apapun, Pak Samad memang tiada duanya.
Namun terlintas pula dalam pikiran saya semasa membaca laporan BH itu yang menyebut: "Menurut sumber" dan "Menurut sumber itu lagi".
Siapa sumbernya? Siapa namanya, Apa jawatannya?
Makin saya tertanya-tanya, makin ragu-ragu saya akan kesahihan laporan BH itu.
Saya mencadangkan Saudara untuk menghubungi pihak PPK dan mendapatkan kepastian daripada mereka. Bagaimana?

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Saya sudah baca kisah ini. Saya kurang mengerti mengapa tindakan tersebut diambil; menggunakan buku berbahasa rojak sebagai teks sastera sekolah!

Tak faham aku!

Unknown said...

Salam.

1. BH mengeluarkan berita tentang pemilihan buku dan yang terbaru tentang "rasuah" yang melanda PPK.

2. Pandangan saya PPK perlu keluar dan membuat kenyataan. Kalau salah, dakwa BH.

3. Kisah benar - ada orang yang mengaku dari PPK hubungi saya minggu lalu. Tetapi, penjelasan itu bukan milik saya seorang. Mereka perlu menjelaskan kepada umum - bukankah hal ini diketahui umum? Saya hanya seorang penerbit yang kebetulan menerbitkan karya-karya Pak Samad. Siapalah saya hendak memukul canang memberitahu umum itu tidak benar?

Lagipun, saya percaya ada cerita disebalik ini semua.

Unknown said...

Kadang-kadang cakap "mantan" lagi berbisa.