header-photo

Terkadang...

Terkadang saya tertanya mengapa kita selalu mengandai?

Ini penyakit. Saya terkadangpun mengandai terutama bila berhadapan sesuatu. Mengapa dia jadi begitu? Lebih lagi perbuatan itu melukakan hati. Dan, mulalah andaian demi andaian...kalau perkara yang tidak disukai, andaian itu semua negatif. Saya mengaku, saya berdosa.

Dan kerana itu, saya jarang benar (dan mengelak) dari bercerita tentang orang lain kecuali apa yang berlaku depan mata atau disampaikan sendiri oleh tuan punya diri. Pada saya, apa dalam hati seseorang cuma diketahui Yang Maha Esa - terkadang diri sendiri keliru dengan rasa hatinya sendiri!

Jadinya, mengandai atau lebih buruk lagi melabel seseorang itu saya cuba elakkan.

Sesetengah perkara (terutama andaian) tidak perlu diberitahu dunia...

0 reaksi: