header-photo

Lopes...

Hari ini Ramadhan ke berapa ya? Terus dan terang saya sebenarnya tidak mengira, tetapi saya dapat rasakan kita sudah berada di penghujungnya - ya, Shawal sudah nampak sipi-sipi mengintai sebab di mana sahaja, kompleks membeli dan belah, Jalan TAR, "Uptown-uptown" sesak.
Gambar Ali dengan lagak "Matrix" tiada kena-mengena dengan entri ini.

Apa yang saya hendak cerita adalah tentang lopez lopes - kuih lopes. Ini kuih kegemaran saya dalam bulan Ramadhan. Sering saya berbuka dengannya. Namun, kali ini agak lain sedikit. Selama berpuasa kali ini saya belumpun menjamahnya. Kuih ini paling sedap - dalam pengetahuan saya - terdapat di dua lokasi. Satu di Subang Jaya dan satu lagi di Kampung Pandan. Di Subang Jaya hanya boleh menempah - hari ini tempah, esok lusa ambil. Di Kampung Pandan boleh dibeli di gerai berhadapan masjid - satu ikat RM2. Ada tiga lopes. Di kedua-dua tempat ini lopesnya dibalut daun...errr...entah, perlu tanya emak :)

Hari ini akhirnya, insyaAllah saya akan buat pertama kalinya dalam bulan puasa kali ini membuka puasa dengan lopes. Alhamdullillah, syukur.

Apa yang ingin disampaikan sebenarnya adalah, sesetengah perkara tidak selamanya begitu atau sama. Bila tiba masanya atau janjinya maka berubahlah. Pastinya Ramadhan kali ini tidak banyak, sedikit pun akan mengubah cara hidup kita. Persoalannya, perubahan yang baik atau tidak?

0 reaksi: