header-photo

Hantu Wayang...

Kali terakhir saya rasa gerun dan sakit hati bila menonton di panggung wayang agaknya beberapa tahun lalu. Ada wanita mengerang di belakang tempat duduk saya - itulah kali terakhir saya ke panggung itu.

Mungkin dahulu saya ada dosa dengan penonton di panggung wayang. Maklum zaman saya boleh hisap rokok dan boleh makan kuaci semasa menonton. Mungkin ada penonton yang rasa gerun dan sakit hati apabila asap rokok saya mengganggunya. Atau mungkin saja bunyi kuaci terbuka digigit mengganggu. Jadi kisah berikut adalah sebahagian balasan yang saya terima?

The Last Stand menghiburkan. Abang Schwa "apalah susah sangat nak sebut" dan Brader Knoxville menepati rasa saya. Filem ini biasa sahaja dan terkadang tidak masuk akal, tetapi saya perlukan sesuatu yang begini untuk turunkan "stress". Lagipun "tidak masuk akal" adalah senario yang sering berlaku di negara sendiri. Jadi biasa-biasa sajalah.

Sebaik wayang bermula, ada satu "mamat" yang duduk belakang bersuara...dia sebut apa yang tertera seperti "Schwar apatah", "Knoxville". "The Last Stand"...hati saya mula rasa gatal. "Mamat ni belajar eja ke?" bisik hati. Dan ini berlanjutan...apa saja dialog yang memberi impak kepadanya (mamat belakang), dia AKAN sebut..."FBI"..."Cortez"..."Corvette"..."Bullhead City"..."Summerton"...Bayangkan ini yang terpaksa saya lalui. Memang saya rasa mahu menegurnya, tetapi dihalang teman. Jadi saya terima sajalah hakikat.

Penerimaan hakikat saya teruji sekali lagi. Kali ini henfonnya berbunyi. Nada Nokia (ok saya tidak akan beli Nokia lagi!)...

Mamat: Ya hello...ha yes...hello...no, no...ya, yes bla bla bla...

Apa yang saya hendak tahu, masih wujudkah orang-orang seperti ini? Maksud saya, dalam kehidupan masa kini, kita lihat dan lalui perbagai perangai manusia yang hanya pentingkan diri sendiri dan tidak hormati orang lain/sekeliling. Ini salah satu contoh. Setiap hari kita lihat orang yang potong Q, langgar lampu isyarat, parkir halang lalulintas, buang sampah merata, kurang ajar, makan suap terangan, cakap tidak bertapis...saya boleh teruskan lagi, tetapi listen! Saya (dan harapnya anda) tidak perlu begini. Kita tidak perlu melakukan sesuatu yang tidak baik dan selepas itu memaafkan si penerima perlakuan kita itu (ini jelas terjadi beberapa hari lalu :p ) Saya percaya majoriti adalah berhati mulia dan beradab.

Akhirnya saya tersenyum dan terkadang ketawa dengan perangai mamat itu. Itu lebih mudah kerana hidup ini singkat dan tidak perlu diberatkan oleh rasa-rasa negatif.

Sekarang siapa hendak tonton Jin Pakai Toncit? :)




0 reaksi: