header-photo

Al Amin...

Saya agak terkejut dengan kejadian yang menimpa Tuan Muhammad Ghozali Abd Rashid atau nama penanya Malim Ghozali PK dan keluarganya. Tidak dapat bayangkan saat getir yang mereka lalui. Kita tidak tahu apa yang ada dalam kepala tiga penyamun tersebut. Dalam beberapa kejadian, ada saja yang dicederakan atau dibunuh semasa merompak. Saya bersyukur dia sekeluarga selamat.

Namun, apa yang memeranjatkan saya adalah tindakan penyamun tersebut. Meraka ambil terjemahan manuskrip al Amin. Terjemahan puisi kehidupan Rasullullah dari Bahasa Melayu ke Inggeris ini bukannya sesuatu kerja yang mudah. Tentu saja Tuan Muhammad terkilan dan kecewa.

Saya terimbas kisah penyamun masuk ke rumah kosong Pak Samad di Ampang. Terdapat banyak manuskrip, lukisan dan buku yang tersimpan di sana. Namun, penyamun tersebut tidak menyentuhpun barangan tersebut. Mereka hanya potong besi, punggah surat khabar lama dan barang-barang elektrik.

Berbalik kepada kisah Tuan Muhammad, mungkin penyamun ambil apa saja yang tercapai. Saya tidak nampak atau terkesan sebab mengapa mereka mengambil manuskrip tersebut selain dari "mencapai" apa saja (dalam suasana getir) atau mungkin untuk meminta wang tebusan kelak atau mungkin saja mereka minat hasil karya Pak Samad?

Berita penyamun klik sini.

0 reaksi: