header-photo

Cerita-cerita Kayangan: Duda dan Janda...

"Jadi ke tidak bukan persoalan sebenarnya. Sudah lama kita tidur, terbuai dengan dunia sendiri dan perkara ini sebenarnya membangkitkan pemikiran yang telah lama tidur. Kita lihat protagonis. Kita lihat Tirani. Terkadang terdengar juga bunyi katak yang anehnya mahukan api walaupun sifatnya lebih kepada air," kata Dol Kropok.

Wak Tempe dari tadi senyap saja. Difikirkan Dol, Wak Tempe setia mendengar dan cuba memahami. Dia seronok. Namun, fikiran Wak Tempe sebenarnya pada Kiah. Janda muda itu tak harus menjanda lama. Dia rasa dirinya sangat sesuai buat Kiah. Duda dan Janda...hah sangat sedap bunyinya...

"Tapi, dalam aku fikir tentang semua ini, kekadang aku terfikir juga tentang Kiah tu..."

Wak Tempeh tersentak, ternganga. "Hah? Kiah?"
"Ya, Kiah."
"Kenapa pula?"
"Ya lah. Semalam aku sudah bertanya kepada anak-anak. Mereka setuju."
"Setuju apa?"
"Aku masuk minang si Kiah tu. Kesian dia. Lagipun aku ni duda. Dia janda. Sesuai sangatlah...Duda dan janda..."
"Hah?"

Petang itu Wak Tempe menelefon anak-anaknya. Disuruh mereka semua pulang. Ada perkara penting yang perlu dia bincangkan. Wak tahu, dia tak boleh biarkan saja. Dia perlu bersaing. Dia perlu menang.

Dan bermulalah "perang" dua duda untuk seorang janda...

0 reaksi: