header-photo

Bunker Mentality...

Saya sedia untuk keluar apabila seperti biasa, jika Rahmat ada, kami pastinya berbual tentang sesuatu dahulu. Hari ini saya tertarik dengan satu definisi darinya: Bunker Mentality. Ia banyak mengatakan tentang mentaliti semasa - tidak kiralah manusia atau haiwan ;)

Terimbas kembali masa lalu. Saya benar mempercayai dunia dalam empat dinding yang menjadi benteng kepada saya. Saya rasa selamat. Luka-luka berdikit terubat dalam fikiran-fikiran yang defensif.

Mengenang kembali, saya sepatutnya sembuh jauh lebih awal jika tiada dinding-dinding tersebut. Saya terimbas masa saya kehilangan sesuatu yang "berharga" pada satu bab hidup saya. Saya sangat terluka. Saya menangis menjilat luka, tetapi itu hanya untuk sehari dua saja. Mengapa? Saya berfikir...waktu itu saya muda. Ada sifat "berontak". Ada sifat berani. Tidak mengenal takut. Jadi hidup saya dimulakan semula.

Masihkah saya ada sifat-sifat sebegitu  untuk melawan dan mengalahkan sifat "Bunker Mentality"? Jika seorang tua berumur 77 tahun masih berani, mengapa tidak saya bukan?





0 reaksi: