header-photo

Dialog Duda-duda...

Duduk santai dengan seorang sahabat di kafe pada hari yang bersejarah ini...

1. Tuanku Abdul Halim Mu'azam Shah telah melengkapkan satu kitaran sebaik ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong ke 14 - Daulat Tuanku!

2. Istana Negara kini juga istana yang baru - Daulat Tuanku!

Kami berbual tentang Raja kami ini. Kami juga berbual tentang sejarahnya. Ini tidak pula saya pasti, tetapi salasilanya saya dengar hingga ke kerajaan Langkasuka dan mungkin lebih? Jika benar haruslah rasanya diselidiki dan diberitahu rakyat. Kita patut menjadi rakyat yang bangga dengan sejarah negaranya.

Sahabat saya ini seorang duda. Saya juga begitu. Jadi ini dialog orang-orang duda...

Dia: Kau tahu, dia tak habis-habis beri masalah...
Saya: Ex kau?
Dia: Tak. Teman wanita akulah.
Saya: Masalah bagaimana?
Dia: Dia sangat cemburu. Aku buat itu ini semua tak kena. Telefon aku pun dia check. Aku sms, telefon, terima sms dan terima panggilan ex aku pun dia bising.
Saya: Susah tu bro...
Dia: Memang susah. Teman aku tu perlu tahu, aku dengan ex aku tu tiada apa kecuali anak kami saja. Jadi kami berhubungan pun soal anak. Aku perkara lain no hal bro, tapi jika orang bising soal anak aku...aku panas! Jangan halang aku dengan anak aku!
Saya: Relaxlah bro...

Ini saya kira masalah utama duda-duda (masalah janda-janda bab lain). Mencari pasangan baru ada perangkapnya. Yang paling utama kesesuaian. Perhubungan yang terbina lama (dengan bekas isteri) adalah sesuatu yang istimewa. Ia mengajar. Apatah lagi bila ada anak. Ini tanggungjawab. Saya percaya, sejahat mana (atau lekeh) seorang yang bergelar suami (atau bekas suami), nombor satu dalam hidupnya adalah anak - sekurangnya pada saya yang "lekeh" ini. Anda boleh ada "bekas isteri", tetapi mustahil ada "bekas anak" sendiri.

Jadi, sebagai pasangan, menyusahkan atau menghalang perhubungan seorang ayah dan anaknya "IS A NO-NO" - jika hendak kekal. Yang lain-lainnya bisa saja diubah-ubah. Kita ini (duda) bukan buluh yang tidak boleh dilentur. Kita ini fleksibel. Kita ini manusia bukan?

1 reaksi:

Anonymous said...

belum kawin dah tunjuk belang..tak payah la bro...cakap kat kawan lu perempuan lain ramai lagi kat malaysia ni.