header-photo

Perhatian...

Entah kenapa saya tertarik dan memikirkan tentang status seorang kawan di FB ini:

Kenapa sedih bila manusia tidak memberikanmu perhatian? Sedangkan Allah sentiasa memberimu perhatian? Astaghfirullah. #islamspeaks

Ini fikiran spontan saya...

Bila hidup seperti saya yang lebih setahun menyendiri ini, saya tahu, perjalanan hidup ini belum lengkap dan sememangnya Allah Yang Maha Pengasih itu ada bersama. Saya lebih banyak bercakap dan mengadu kepadaNya. Interaksi saya lebih kepadaNya. Namun, sebagai seorang yang namanya manusia, kita tidak boleh hidup berseorangan. Kita perlukan manusia-manusia lain. Kita perlu tahu kewujudan kita. Kita perlu ada sesuatu yang fizikal sebab dalam dunia ini semuanya berlawanan. Contoh; hidup dan mati.

Sebagai manusia, perhatian itu penting. Bayangkan jika kita bercakap tetapi tiada respon? Dengan siapa kita hendak berkawan? Bercinta? Berkongsi kehidupan dan tanggungjawab? Bayangkan jika kita keseorangan...

Bagi diri saya ini, selagi belum masanya, saya perlukan perhatian...dari emak, bapak, anak, adik-beradik, saudara dan sahabat-sahabat. Ini perhatian bertempat. Ini perhatian "survival". Yang saya tidak perlukan adalah perhatian yang materialistik - seperti jadi popular dengan sengaja atau tidak.

Saya akan sedih jika emak yang sedang sakit tidak mendapat perhatian saya. Saya akan sedih juga jika Ali tidak mendapat perhatian saya. Dan anehnya, saya rasa mereka juga begitu terhadap saya. Dan dalam semua ini, saya juga tahu Allah sentiasa di situ, alhamdullillah...sesatkah saya?

1 reaksi:

NurNiezzaRiena said...

Lumrah manusia memerlukan perhatian dari manusia..