header-photo

Manusia...

Semalam satu hari yang menduga...

Maklum saya ada sedikit simpanan dan simpan melalui orang ketiga - saya sebenarnya tidak percaya kepada diri sendiri dalam soal wang. Oleh sebab terdesak kerana emak perlu untuk daftar pembedahan, saya meminta secara tergesa. Orang ketiga ini kata dia dalam kursus dan saya perlu tunggu hingga kursusnya tamat sekitar jam 5 petang. Dia juga kata wang yang dipinta tidak cukup dalam akaun banknya sebab dia sebenarnya simpan di Tabung Haji. Saya suruh dia pindahkan apa yang dia ada. Saya mahu cepat agar dapat tarikh yang sudah ditentukan.

Jam 5 lebih sedikit dia kata dia hendak berjumpa di Sentral dan hulurkan apa yang ada dahulu. Saya jawab tidak perlu kerana saya perlukan cepat. Lagipun terus dan terang saya hanya ada RM15 dan minyak kereta tidak cukup (agaknya kerana lampu minyak sudah menyala). Itu tidak dipedulikannya. Dia tetap mahu jumpa dan tentukan tempat.

Soal begini, saya sudah tawar hati dan tidak layan lagi. Jika kita tonton filem - tidak kisah Hollywood, Bollywood, Greenwood dll - saya kira mangsa sudah dipenggal atau ditembak mati kerana si pemberi wang berlengah/berdalih. Jadi saya kira memang tidak ada rezeki di situ dan saya senyap sahaja sedangkan dia tidak putus-putus ber"sms" - dia telefon saya tidak jawab. Pada saya ini soal mudah. Dia perlu:

1. Buka komputer dan pindahkan wang (saya tahu dia ada kemudahan ini) atau
2. Pergi ke bank dan pindahkan wang melalui mesin ATM.

Semudah itu....

Tetapi, ini tidak berakhir di situ. Saya kemudiannya menerima "sms" yang memaki saya - termasuklah makian seperti (saya terjemah) "anak haram" dalam bahasa Melayu. Jadinya senario bertukar. Saya kini jadi "orang jahat" hanya kerana tidak mahu berjumpa dan mengambil wang yang mahu diberikannya (padahal ini memang wang saya). Dia mungkin tidak lihat senario yang lebih besar - Emak saya atau duit saya atau duit dan minyak yang saya ada.

Hidup memang begini. Manusia fikir dia berkuasa bila dia ada sesuatu yang boleh digunakan atas manusia yang lain...walaupun apa yang digunakannya itu bukan miliknya. Jadinya saya kini "anak haram" dan akan masuk neraka dan dibakar - mengikut "sms" dialah - minta dijauhkan nauzubillah min zalik.

Hidup diteruskan. Dia sudah tiada tempat dalam hidup saya.

9 reaksi:

emilayusof said...

Boy! That is harsh word!

emilayusof said...

Good move, Helmy. I cannot imagine what would it be like in future if it carries on that way it did. I believe there's someone better out there waiting for you. Someone more deserving.

Unknown said...

Thanks Emila. Actually wasn't even looking. I was more concern about mum, Ali & work, but if there's someone really waiting, it's a bonus. Alhamdullillah.

emilayusof said...

That is what I meant lah--no need to look.

And please don't look back. For your mom, sons and work sake.

Good night. Si Marzie tertanya-tanya kat FB awak tu hehe.

Unknown said...

Marzie tu laparlah Ames...hehe

emilayusof said...

LOL si burung hantu! Siang dia tidur.

Mariuca said...

Ohhhhhhh patutlah I tersedak minum kopi pagi2 ni hahahhaha! Morning! :)

Mariuca said...

Poor thing Helmy, how is your Mom doing? Hope her surgery went fine and I know you are tough enough to let this one pass u by with u being the bigger person! :):)

afza said...

Betul-betul menduga.