header-photo

SSN - 3

Dia membuka matanya. Cahaya itu terlalu menyucuk. Setiap kerdipannya berdikit mencorak permandangan. Kepulan awan menggelonsori langit yang biru. Sehelai daun kering gemalai yang meniti rentak angin yang lemah menarik perhatiannya sehingga latarnya dimakan perlahan sebuah bukit, mungkin gunung yang tandus. Dia mencari semula awan dan langit, masih di situ dan perlahan kembali semula ke bukit, mungkin gunung, yang tandus itu dan ini berlaku beberapa kali sehingga dia sedar dia sebenarnya terbaring di atas sesuatu, mungkin batu-batu kecil yang kini mula menyengat bahagian belakang tubuhnya.

“Di mana aku?”

Dia menggerakkan sedikit tubuhnya. Kedua tangannya mencengkam bumi dan perlahan menongkat dirinya bangun. Dia memandang sekeliling. Tandus. Tangan kanannya yang mencengkam bumi mula teraba mencari atau cuba merasai sesuatu. Tangan kirinya mula menggenggam batu-batu yang kecil. Pandangannya beralih kepada tangan kanannya. Batu? Waktu ini matanya liar seakan mencari sesuatu. Di depannya tembok bukit, mungkin gunung yang tandus. Di kiri dan kanannya alur batu-batu kerikil. Menoleh, di belakangnya semak, mungkin hutan?

“Di mana aku?”

Dia mahu bangun berdiri, tetapi fikirannya bercelaru. Matanya masih liar. Bukit, mungkin gunung, kerikil beralur dan semak, mungkin hutan terlalu asing baginya. Dia cuba mencari sesuatu, lantas mendongak mencari kepastian. Awan dan langit masih di situ. Awan dan langit saja yang tidak asing baginya. Perlahan dia bangun hingga kedua kakinya bertapak atas kerikil.

“Ini terlalu asing bagiku,” mendongak, “kecuali langit dan awan itu.”

Memandang sekeliling, dia cuba mencari arah. Akhirnya dia sedar, dia hanya ada dua pilihan, kiri atau kanan alur kerikil itu. Dia menoleh kiri dan kanan namun tidak dinampaknya apa-apa tanda yang memungkinkannya memilih. Cuma ada dua pilihan dan dia tidak tahu mana satu yang harus dipilih. Kiri atau kanan? Kanan atau kiri? Dan dalam dia begitu, tiba-tiba dia terdengar kicauan burung dan dalam dia tercari-cari arah manakah datangnya kicauan itu, guruh berdentum. Awan hitam, langit kelam dan dia terbau sesuatu yang begitu menyucuk hidungnya. Busuk!

“Apa ini?”

Dia berpusing-pusing memandang sekeliling sambil kedua tangannya menutup hidung. Kicauan itu semakin kuat dan mendesingkan. Dia menutup kedua telinganya, tetapi bau itu terlalu menyucuk. Dia menutup hidungnya, tetapi bunyi itu juga terlalu menyucuk. Dan dalam kekeliruan itu dia terjatuh…

“Kamalllll….Kamallll…”

0 reaksi: