header-photo

SSN - 5

"Dude, kau fikir ini akan bertahan? Maksudku syurga ini…"

Tergamam. Aku pernah memikirkan tentangnya. Maksudku, tentang syurga itu. Dan setelah diri ini dimakan oleh neraka, fikiranku tentang syurga itu seakan dipadam… sehingga kini. Kamal, terlalu karib denganku. Dia tua setahun dariku. Dia lebih seperti seorang abang yang tidak pernah aku ada.

"Kenapa kau diam?"

"Aku sedang berfikir. Bukankah kau suruh aku begitu?"

Berfikir?"

"Ya."

"Tapi aku lebih mengharapkan kepada satu jawapan yang spontan dari kau. Aku perlu keikhlasan. Spontan itu keiklasan. Jika kau mula berfikir, banyak faktor nanti yang difikirkan sama."

"Maksud kau?"

"Maksud aku, mungkin kau berkompromi kerana tak mahu menyakitkan hati aku atau mungkin saja kau mahu aku menyenangi dirimu dengan jawapan yang indah."

"Kau fikir aku begitu?"

"Tidak…"

"Dah tu?"

"Aku mahu kau ikhlas."

"Siapa kata aku tak ikhlas?"

"Bukan tu maksudku…"

"Dah tu?"

Dia menggeleng, senyum. "Jadi apa pandangan atau rasa kau tentang ini semua? Adakah ia akan kekal?"

"Maksud kau, perkahwinan kau ini?"

"Ya."

"Que sera sera…"

"Itu peradaban barat. Mereka mahu penyelesaian yang mudah. Tidak mahu berfikir panjang dan tentunya dengan aku kau tidak boleh begitu."

"Bro, tiada satu pun kekal…"

"Dude, walaupun aku jahil, itu aku tahu."

"Itu jawapan aku…tiada satu pun kekal kecuali…"

"Ya, aku tahu. Kita ini tidak kekal kecuali Pencipta kita. Mengapa kau mengelak dari menjawab pertanyaanku?"

"Aku mengelak? Bukankah itu jawapanku?"

"Kau terlalu ke hadapan. Aku hanya tanya samada syurgaku ini akan kekal hingga akhir hayatku. Itupun susah kau nak faham?"

Aku senyum, menggeleng.

"Mengapa?"

"Bro, kau tahukan apa yang pernah aku lalui. Kau bertanya kepada seseorang yang tidak begitu positif terhadap institusi kekeluargaan waktu ini."

"Jadi, kau tidak fikir ini akan bertahan?"

"Ada aku berkata begitu?"

"Jadi?"

"Jadi?"

"Maksud aku apa fikiran atau rasa kau?"

"Telah aku katakan tadi. Aku seorang yang tidak begitu positif apabila dihadapkan dengan institusi kekeluargaan kini. Keyakinanku rendah. Fikiranku negatif. Aku tidak layak…tidak, aku tidak mampu memberi pandangan atau rasa aku terhadap perkara ini."

"Kau tidak membantu langsung…"

"Hello…bukankah kau mahukan jawapan yang ikhlas? Mengapa pula bila aku ikhlas, kau marah? Perlukah aku bernyanyi agar jawapan itu menyenangkan hatimu?"

"Maksud aku, jawapan ikhlas kau itu tidak membantuku langsung."

"Dah tu nak buat macam mana lagi?"

Dia senyum sambil menggeleng. Aku pun begitu juga.

"Hidup ini sememangnya tidak adil…"

"Ha…baru kau perasan bro?" Aku ketawa.

Diapun begitu.

"Aku perlu cari seseorang yang ada jawapan kepada persoalan aku ini."

"Bro, kau pernah bertanya kepada diri kau sendiri?"

Matanya terbeliak.

Aku senyum…dan menggeleng sikit. Dan, dari tadi fikiranku tidak dapat lari dari memikirkan tentang syurga itu. Jauh dalam diri, aku sedar, aku mengimpikannya semula dan aku sedar juga, aku seperti Adam…dan kehadiran Hawa pasti menggegarkan jiwa. Dan jiwa yang tergegar pastinya mengundang bahaya.

Tapi…aneh…rasaku seperti sedang tergelincir dan aku seakan tidak mahu menahan…aku mahukannya semula!

Aku menggeleng sedikit. Aku senyum sedikit. "Kau mengulanginya semula," bisik hatiku. "Kau mahukan sedikit syurga yang pastinya mengundang neraka..."

0 reaksi: