header-photo

"Junk food" & sekolah...

Saya agak terkejut apabila mendapat berita tiga penerbit buku besar - DBP, UPND dan PTS - mendapat hanya 1% nilai belian buku Bahagian Teknologi Pendidikan yang keseluruhannya bernilai RM60 juta. Berita lanjut klik sini.

Persoalan yang bermain dalam kepala saya...

Bagaimana boleh jadi begitu? Buku-buku terbitan 3 penerbit buku ini agaknya kurang bermutu dan tidak sesuai? Tapi saya dengar juga ada buku-buku yang dibeli (dari penerbit lain) tidak kurang cacat celanya - malah ada yang salah ejaan dan tatabahasa di kulit buku!

Saya kira pihak berwajib perlu peka dalam perkara sebegini. Tubuh tidak sihat jika diberi makanan tidak sihat. Begitu juga minda yang disogokkan dengan "sampah".

Ini masa depan anak-anak kita. Biarlah anak-anak kita membesar dan berjaya dengan kecerdikan minda yang sihat dan bukan dengan jalan singkat..."Ada duit semua boleh jadi!", maka semuanya boleh "dibeli"...ah, ini sudah pun berlaku bukan?

Pak Menteri: Datuk, saya sudah uruskan. Datuk jangan risau...
Sasterawan tua: Tapi, buku yang terpilih bukan buku yang kita bincangkan hari itu...
Pak Menteri: Hah? Tapi saya sudah arahkan...
Sasterwan tua: *tersenyum*
Pak Menteri: Tak apa Pak, nanti saya arahkan...

Maka bermulalah sekali lagi kitaran "wal hasil balik asal..."

Ok, saya sudah tidak terkejut lagi...

1 reaksi:

Anonymous said...

Salam,

saya sedih mendengar perkara ini... sebagai pengarang yang terlibat dalam dunia pendidikan, saya rasa sakitnya di dua peringkat sekaligus!
Saya semakin berazam untuk melakukan yang terbaik dalam usaha saya tika ini!

Wassalam.