header-photo

Ali & Mahani...

Hari ini hari terakhirnya bersama Ali...

Mahani nama pembantu rumah yang menjaga Ali sebaik dia lahir. Esok petang dia kembali ke Indonesia. Tentu sekali Ali akan merasai kehilangannya. Saya juga begitu kerana selama ini saya sangat percaya dan rasa selamat bila Ali bersamanya. Sebahagian kelakuan Ali selama ini dibentuk olehnya tetapi aneh, Ali hanya berbahasa Melayu dan Inggeris. "Slang"nya lokal.

Saya sangat berterima kasih kepada Mahani kerana selama saya tiada, dialah yang mengambil alih banyak peranan dan kehadiran saya. Dan di satu masa pernah saya rasa dan ketahui, dalam senarai orang-orang penting hidupnya (Ali), saya nun jauh di bawah. Itu meluluhkan hati saya, tetapi saya faham dan terima.

Esok Mahani kembali dan tentu saja yang paling merasai kehilangannya adalah Ali. Hidup mereka berdua - Ali dan Mahani - akan berubah mulai esok. Mereka melangkah mulakan hidup baru tanpa kehadiran masing-masing di sisi.

Terima kasih Mahani!

0 reaksi: