header-photo

Kehidupan & FB...

Agak terkejut apabila akaun FB saya dikunci sementara oleh FB. Saya tidak tahu mengapa dan juga setelah terus-menerus mencari bagaimana hendak menghubungi mereka, akhirnya saya sedar - FB tidak begitu penting sebenarnya. Dengan bertanyakan apakah huruf-huruf yang dipaparkan dan selepas itu nombor telefon untuk menghantar kod (ini satu fungsi yang tidak berfungsi - tiada kod setelah berapa kali diberi nombor telefon.) Benar, ia adalah rangkaian sosial yang baik, tetapi itu di alam maya dan saya benar berfikiran FB sebenarnya memerlukan pengguna lebih daripada pengguna memerlukan mereka.

Jadi setelah memasuki hari ketiga tanpa FB (ok, saya ada beberapa akaun lain, tapi akaun yang dikunci itu yang istimewa, jadi saya tidak sangat masuk - menggunakan akaun lain - kecuali memeriksa "fanpage" yang saya jaga), saya kini lebih banyak membaca dan menulis. Lebih banyak berhubungan dengan insan-insan di dunia nyata (kebanyakkan soal mencari dana Salina) dan akhirnya bertemu Ali tiga hari berturut-turut walaupun masalah belum selesai.

Cari dana Salina dengan menjual lukisan bukan satu perkara yang mudah. Saya beranggapan dan merasai bahawa dunia senilukis di sini lebih banyak pelukisnya dari pembeli. Peminat ramai, pembeli bak kata Pa' Blalang "Kadang, kadang" atau "Jarang, jarang." Namun, saya cuba dengan memberi harga yang menarik. Lukisan-lukisan tersebut sebenarnya telah dinilai lebih banyak dari harga yang saya jual. Saya mahu peminat Pak Samad memilikinya kerana pada saya peminat lebih menghargai dan akan menjaganya dengan baik. Saya hebahkan dan "tag" ramai individu. Terkejut juga kerana menerima respon dari mereka yang tidak begitu saya kenali. Yang tidak kenal langsung pun ada. Yang kenali, suam-suam dan ada yang tidak rasa pa-apa atau mungkin mereka beri doa...alhamdullillah.

Ali adalah anak yang istimewa. Sekolah pertamanya menolak Ali setelah dua hari. Dia terlalu hiper dan susah dikawal. Kini dia di sekolah kedua dia mana sejauh ini nampaknya dia semakin serasi. Tiga hari pertama dia tidak mahu memakai pakaian sekolahnya. Dia mahu baju dan seluar yang ada dinosor, gajah atau apa-apa binatang yang diminatinya. Kini dia sudah mula "ok". Pertuturannya agak ketinggalan, tetapi saya tidak risau malah jauh lebih bersemangat untuk "mendidik" dan menjadikannya seorang insan yang beruntung di dunia dan akhirat. Tiada yang lebih menggembirakan selain melihat anak sendiri berjaya.

Anda tahu, melihat apa yang berlaku akhir ini, saya mula faham dan terima...setiap yang berlaku ada hikmahnya. Jadi jika anda "tersadung" atau "ditimpa" sesuatu dalam kehidupan, tenang, selagi ada nyawa selagi itu anda ada harapan. Usaha dan terus usaha. Masa mungkin main peranan (macam saya, sudah lebih 3 tahun!), tetapi hidup ini perlu diwarnakan. Tidak semuanya berkenaan FB saja! Be "cool" atau "kewl" warga dunia maya!

0 reaksi: