header-photo

Mengapa...?

Sejak saya pos entri mengenai penjualan lukisan bapa saya, saya terima banyak reaksi. Banyak yang tampil penyokong, ada yang tidak.

Sedia maklum sudah lebih empat tahun WB tidak terbitkan buku baru. Saya terbuai sebenarnya waktu itu. Mengharap sesuatu jatuh dari langit. Memegang peluang-peluang yang hadir waktu itu.

Memang sesuatu jatuh dari langit - batu-batu agaknya kerana itu kini saya begini. Dan peluang-peluang yang hadir itu pun hilang bagai air di lopak padang - setiap hari disinari suria dan akhirnya kering dan kontang.

Dalam kepala saya waktu itu hanya WB dan penulis bawah naungannya. Saya tutup pejabat untuk berhenti tanggung kos menyelenggaraSaya bertemu kenalan di PTS dan urus soal penerbitan karya-karya agar karya itu tidak terpendam dan penulis sedikit sebanyak mendapat royalti semasa WB rawati sakitnya.

Batu-batu dari langit tidak terhenti di situ. Hal peribadi capai puncak dan dari situ hanya satu jalannya...ke bawah. Pemberi-pemberi semangat selama itu hilang bersama semangat saya. Rasanya seperti lampu ditutup. Saya teraba dan dalam itu terketuk sesuatu di kepala dan saya juga keliru dan bingung.

Saya dilahirkan untuk mandiri. Setiap manusia sebenarnya begitu. Cuma cara mandirinya lain-lain. Setahun hidup seorang bertemankan tiga ekor kucing yang diwarisi dan juga Rahmat - seorang insan yang banyak mengajar saya erti hidup walaupun tidak disedarinya. Dulu saya berkongsi udara dengan Ali. Sesekali mimpinya sama bergabung. Kini saya tiada mimpi lagi. Kali terakhir bermimpi seorang wanita berambut panjang menjerit di telinga saya selama tujuh hari berturut. Itu tujuh hari pertama di rumah ini. Selepas itu tiada lagi. Mungkin yang menjerit kehabisan suara. Mungkin juga dia putus asa melihat saya.

Tapi, saya tidak pernah putus asa. Mungkin mengambil masa (memang saya seorang yang lembab dan mengambil masa bertindak), tetapi saya tidak pernah lari dari tanggungjawab. Saya tidak pernah putus asa, walaupun ada yang kata saya malas.

Seorang penerbit kerjanya menerbit. Ini kepakaran saya dan ini yang perlu terus saya lakukan dan kerana itulah lahir soal menjual lukisan-lukisan bapa saya untuk menjana dana bagi bangkit semula. Saya bukannya meminta derma (dana percuma) mahupun "soft loan". Saya bukan mahu beli kondo mahupun kereta mewah. Saya cuma mahu mengisi tabung WB agar saya dapat terbitkan semula buku-buku. Saya mahu segarkan semula WB dan baiki kehidupan. Senario dunia kini memang berlainan - tidak sama dahulu. Saya tidak mahu simpati kerana simpati itu satu kelemahan yang akan menghancurkan diri sendiri. Saya memberi peluang kepada sesiapa yang mahu memiliki secebis karya seorang yang bernama A. Samad Said - kebetulan bapa saya. Ini pelaburan buat saya dan pembeli yang cintakan seni. Ini bukan soal politik atau sedekah. Saya boleh katakan lebih lagi, tetapi soal paling penting telah saya katakan. Itu mencukupi...tetapi jika masih samar, saya lakukan ini untuk "survival" WB, karya-karya bawah naungannya dan juga diri mereka sekeliling yang terlibat termasuk saya.

Dan jika itu sesuatu yang tidak baik, saya benar tidak tahu apa yang baik lagi.


*Lukisan-lukisan yang ditawarkan akan dipamerkan di http://kataluhur.blogspot.com/  sebelum minggu ini berakhir.


2 reaksi:

S.K said...

This is what we say as PASSION...

GOOOO WB...

Moga semuanya baik, Abang Helmy...

(Nak bawa karipap lagi? )

=D

Anonymous said...

Jadikan Ali bangga dengan anda. Kuatkan semangat!

~seri mersing~