header-photo

Aku dan bahasaku...

Hari itu aku telah menghadiri satu majlis pelancaran buku. Ia sebuah buku Inggeris oleh seorang penulis Malaysia. Dan dalam pengucapan para-para pengucap, mereka sungguh mengagungkan bahasa Inggeris itu. Mereka juga menyatakan karya seperti itu menjadi kebanggaan negara - saya pun bangga. Kemudian, mereka menyatakan betapa mereka itu "Malaysian". Tetapi, sepanjang acara itu tidak sepatahpun aku mendengar mereka berbahasa Kebangsaan. Disusuli pula dengan kenapa kita ketinggalan...ya, keterikatan kepada bahasa Kebangsaan itu puncanya.

-ditapis-

Mereka memanggil diri mereka "Malaysians", tetapi mereka tidak berbahasa Malaysia - dan ada yang tidak tahu langsung berbahasa Malaysia.

-Ditapis-

Epilog: Saya angkat kaki pertengahan majlis dan dalam berjalan ke kereta saya teringat orang Jepun, Perancis, Sepanyol, Cina, Korea, India...dan tersenyum memikirkan mereka ini yang mati-mati fikir mereka bangsa Malaysia...ada lagi yang terjajah rupanya...Pak Samad tersenyum menggeleng memikirkan perangai anaknya ini...

Ah aku terlalu emosi dan marah kerana mereka menghina dengan mengecilkan Pak Samad sebenarnya...

0 reaksi: