header-photo

Naga Bonar 1 & (Jadi) 2...

Setiap kali ke RI saya tidak melepaskan peluang mendapatkan buku-buku serta VCD/DVD karya mereka.

Antara yang menghiburkan saya adalah filem Naga Bonar yang dilakonkan oleh Deddy Mizwar. Kedua-duanya adalah filem komidi (ringan, santai dan iseng) patriotik berlatarkan dua generasi berlainan - semasa perang kemerdekaan (Jepun/Belanda) dan masakini.
Saya tertarik dengan babak-babak Naga dan ibunya dalam filem pertama dan Naga bersama anaknya (filem kedua) - terutama saat dia sengaja memberi alasan tidak boleh tidur lantas cuba tidur sekatil dengan anaknya - BoNaga. Dia sebenarnya hanya mahu membelai-belai kepala anaknya itu (seperti waktu dahulu) dan beredar sebaik BoNaga tidur - teringat seperti saya membelai kepala Firdaus semasa dia tidur beberapa tahun lalu.

Dari seorang pencopet ke Jeneral (diangkatnya diri sendiri) hingga seorang tua yang melihat dan cuba untuk mengubah nilai-nilai jatidiri anak bangsa semakin luntur, Naga Bonar benar mencengkam (secara tidak disedari) dengan kata-kata dan aksi spontan.
Saya (sekurangnya) benar "butuhkan" filem-filem sebegini dalam industri sebelah ini.

0 reaksi: