header-photo

OTI

Dahulu - masa saya "terbuang" di persimpangan jalan - saya sering melewati jalan-jalan sekitar Subang Jaya dan Kuala Lumpur sendirian bersama beg galas berisi komputer dan di tangan sebuah buku, sehingga ada yang anggap urat otak saya terseliuh.

Saya tidak salahkan mereka. Saya sendiri rasa begitu.

Bercakap dengannya tidak membantu anggapan dan rasa sebegitu. Dia di depan saya setiap kali fikiran saya melayang. Saya bertanya, dia menjawab. Dia bertanya, saya cuba menjawab. Dan terkadang, teguran pelayan di kafe tentang cangkir yang kosong merentap saya kembali, berkali juga saya seakan terkial kehairanan memandangnya dan dia juga begitu, setia menanti atau saja mahukan jawapan yang boleh difahaminya.

"Oh...ya, one more please...," dia senyum, manis - pada yang sememangnya manis - atau tawar - pada sang berkumis - dan berlalu dengan cangkir yang kosong itu.

Saya mahu kembali melayang, tetapi melengahkannya. Saya perlu tunggu kopi panas terhidang. Tentu saja saya tidak mahu direntap ketika baru berlepas. Tentu juga sang pelayan tidak mahu devaju...

Devaju...itu sering berlaku ketika kehidupan saya di persimpangan jalan itu.

3 reaksi:

Anonymous said...

Orang Tua Itu?

Bro, i've read it. U ought to publish it.

I love K&A too!

Be brave or kamikaze. Publish it!

Naimisa said...

Ooo. OTI...

ingat kan apa tadi...

rahmat haron said...

aku suka sangat pada frasa otak terseliuh...ha..ha