header-photo

Kegagalan...

Saya seorang yag tidak lari dari kegagalan - banyak kegagalan yang saya lalui. Kegagalan-kegagalan ini memberi impak pada kehidupan saya. Apa yang anda lihat kini, sedikit dan sebanyak, adalah hasil dari kegagalan-kegagalan tersebut. Saya sedar saya seorang insan yang sempurna ciptaanNYA, tetapi jauh tidak sempurna dalam mengurus diri sendiri - lantas kegagalan akan sentiasa setia menanti disebelah.

Ada yang kata jangan takut dengan kegagalan. Saya tidak setuju. Itu satu penyataan yang sombong berego. Kita PERLU takut kepada kegagalan disamping kita juga perlu berani untuk meneroka dan kita perlu berani untuk bangkit semula. Fitrah manusia adalah akalnya Dan akal itu adalah satu senjata "survival" - sebab itu kita "adapt".

Dan dalam rasa-rasa takut itu, saya menilai, berdoa dan mengatur langkah. Saya banyak kelemahan...bila difikirkan, saya ini sebenarnya "kelemahan" - bukankah kita semua ini lemah?

Jadi begitulah saya jalani kehidupan saya ini. Tahu saya lemah dan perlu pinjamanNYA untuk "survival" diri. Dan jika saya masih mengejar duniawi dan lalai, bermakna saya tergolong dalam mereka yang rugi.

Sebab itu, ini satu kegagalan yang paling, paling, paling saya takuti - anda pun patut begitu :)


1 reaksi:

.dida mumin♥ said...

terima kasih