header-photo

Romi & Juli 18.0...

Setelah bercerita tentang sahabat saya, saya ceritakan sedikit tentang hidup saya pula...

Setelah berkahwin, belajar hidup bersama itu sesuatu yang perlu. Dalam ini saya sedar kita boleh tahan juga perbezaannya. Saya tidur lewat, dia awal. Saya kerja sendiri, dia kerja tetap dan berpencen. Saya suka kopi, dia teh. Saya tidak suka Ayam Penyet, dia suka. Saya rasa saya tidak berdengkur (dia kata saya berdengkur), tetapi saya tahu dia kadangkala berdengkur. Saya suka memasak, dia suka makan masakan saya...jadinya anda tahulah siapa yang selalunya kena masak. Begitulah serba sedikit ceritanya.

Masalah? Tentu saja ada. Gaduh? Ada. Kasih sayang, manja-bermanja, usik-mengusik, cemburu (ini dialah, saya ok saja), merajuk (pun dialah juga), semua ada. Jadinya biasa-biasalah maknanya erti suami dan isteri itu.

Saya bersyukur saya ada isteri selepas ada emak, bapa, adik-beradik, saudara dan mara, sahabat. Maknanya lengkap tanggungjawab kekeluargaan saya. Penuh cabaran sebenarnya, tetapi saya terima. Saya tidak boleh harapkan isteri yang lebih baik lagi kerana dia terbaik (tentunya jika dia membaca ini hidungnya semakin kembang dan harapan saya mendapat layanan istimewa sangat baik). Syukur alhamdullillah.

Dia: Awak cantik tak tudung ini?
Saya: Ok...

Dia naik dan beberapa minit kemudian turun...

Dia: Yang ini?
Saya: Hmmm...
Dia: Tak ok?
Saya: Hmmmm ok kot?
Dia: Ok ke tak?
Saya: Not reallylah...

Pelajaran nombor satu hidup berumahtangga bagi suami yang tidak banyak songeh adalah "Ok"kan saja lain kali. Jika tidak...

Dia: Ini ok?

Naik...turun...

Dia: Ini?

Naik... turun...

Dia: What about this?

Berulang... ulang... ulang... lepas itu abayanya pula...

Lainlah kalau anda seorang yang berlainan sifat dengan saya, tentunya ia sesuatu yang anda suka... saya ok saja mulanya, tetapi kelamaan ada rasa menyesallah juga berterus-terang.

Namun dalam segala di atas, saya memang sayang dia dan gambar di bawah ini sesuatu yang (akhirnya) kami berdua setuju untuk SANGAT suka...

Rusuk biri-biri... 


0 reaksi: