header-photo

Bandung...

Saya ke Bandung 25hb April lalu - bukan merajuk atau kecewa kerana tidak sertai KLIBF2009 - atas undangan keluarga terdekat.

Entah mengapa, setiap kali ke tanah seberang, saya rasa aman dan selesa. Inilah pertama kali saya ke Bandung - sebelum ini hanya ke Jakarta dan Medan beberapa kali.
Sebaik tiba, saya agak terkejut. Suasana sekitar lapangan terbang - Bandara Husein Sastranegara Bandung tidak "ribut". Semuanya seakan terkawal dan tiada tekanan - seperti desakan "angkut" beg dan teksi. Mungkin kerana lapangan terbang ini terletak dalam kawasan kem tentera udara RI.
Satu perkara yang sama (setakat ini) - "macet". Saya memberitahu Adi bahawa saya tidak mampu memandu dalam suasana sebegini. Namun dalam "kemacetan" (?), kami dihiburkan oleh seniman-seniman jalanan dan para penjual pelbagai barangan. Setiap simpang pasti ada "urusniaga". Baik yang membeli "mainan" atau akhbar, sumbangan kepada seniman yang menghiburkan hingga ke penjaga-penjaga simpang (apabila hendak pusingan U), semuanya melibatkan wang. Ada yang merungut (dalam rombongan Che Kiah saya ini), tetapi saya melihatnya dari sudut yang lain. Saya kagum sebenarnya. Semangat "survival" mereka tinggi.

*Lihat gambar terakhir - tajuk berita "Teraniaya di Istana Malaysia"...

2 reaksi:

Kujie said...

Yang pasti beg sudah beranak pinak apabila balik ke Malaysia.

Unknown said...

Hahahaha...macam tahu saja!